2012. január 6., péntek

Szumma szummárum 2011

sarahwilkins.net
2010 végével, de főleg 2011-el új időszámítás kezdődött nekem az olvasás terén! Egész egyszerűen annyi történt, hogy elkezdtem rendszeresen és sokat olvasni, az addigi rendszertelenül és keveset helyett. Ezt legnagyobb részben az én drága barátosnémnak PuPillának köszönhetem, aki nem adta fel a reményt, hogy belőlem is igazi könyvmolyt faragjon, és ehhez első lépésnek stílszerűen bevezetett engem a moly világába, ami keretet, sok-sok pluszt és könnyebb navigációt ad az egésznek. Plusz egy jó kis közösséget és ezermindenmást...

Eljött a számadás ideje és én nem szégyenkezem. Szerteágazó érdeklődésemnek és a minden oldalról érkező, bombázó impulzusoknak köszönhetően, úgy érzem, szép, színkavalkádos palettát sikerült rittyentem. :)

Hát lássuk akkor mi került terítékre...


2011-ben Összesen 101 azaz száááz és egy! :) könyvet sikerült elolvasnom, amiért kimondhatatlanul büszke vagyok magamra! Ez még kiskutyából is sok, hát még gombócból... de könyvből nem sok, pont jó! Örülnék, ha tudnám ezt az éves átlagot tartani, bár ennek esélye egyenlő a nagy kerek nullával, mivel most készülök lábam megvetni a nagybetűsben... Nem baj, legalább egyszer elértem a hőn áhított százat, így már boldog vagyok! :)

Nézzünk egy kis statisztikát a könyvek eloszlásáról:

-összes könyv: 101
-hangoskönyv: 21
-könyvtári könyv: 71(Lendítettem a forgalmon :D)
-félbehagytam (nem is számoltam bele a 101-be):4 (megtekinthetők itt)
-kedvenc lett: 36
-novellás kötet: 21
-magyar szerző által írt könyv: 45
-összes szerző: 44
-női szerző: 18
-férfi szerző: 26 :O Ezen most őszintén meglepődtem, mert azt hittem jócskán többségben vannak a nők, és hogy férfiaktól alig olvasok :D De úgy látszik, akkor csak a hatásuk nem olyan nagy, már az irodalmi, (tisztelet a létező! kivételnek), mint a nőké... :)
-egy szerzőtől a legtöbbet olvasott: Janikovszky Éva: 11



Na, elég a puszta számokból, mert nem rajongok értük, lássunk inkább néhány könyvet és kategóriát, a teljesség igénye nélkül...(A teljes lista letölthető innen, a "lassú letöltés"-re kattintva, vagy megtekinthető itt)

Elsők és utolsók:

Az év legelső könyve  Elizabeth Gilbert: Ízek, imák, szerelmek volt, míg az utolsó, Fekete István: Régi karácsonya.


Legrosszabb könyv lett (szigorúan szubjektíven):

Paulo Coelho: Tizenegy perc - 1 csillag


Kedvencek lettek:

Igen sok könyv nőtt annyira a szívemhez, hogy kedvencnek lépett elő, szám szerint: 36, ezekből lett ami aztán Crème de la crème, azaz a kedvencek közül is kedvencek között kapott helyett. (Hú. ez jó mondat :D)

2011 Crème de la crème-jei lettek: 

-Tracy Chevalier: A kék szűz 
-Joanne Harris: Csokoládé
-Szabó Magda: Katalin utca 
-George R. R. Martin: Trónok harca 
-Fekete István: Csend 
-Wass Albert: Erdők könyve 
-Janikovszky Éva: Mosolyogni tessék! 
-Alessandro Baricco: Novecento 
-Szabó Magda: Tündér Lala
-Szabó Magda: Születésnap

Életem könyvei: 

Feledhetetlen, néhol torok- és szívszorító élményekkel, felbecsülhetetlen, örök értékekkel, mély érzésekkel gazdagítottak:



Szeretett szerzők lettek:

Akik sajnos már nincsenek velünk:
-Szabó Magda
-Janikovszky Éva
-Fekete István
-Wass Albert

És akik nagyon is velünk vannak:
-Schäffer Erzsébet
-Tóth Krisztina

Külföldiek közül:
-Joanne Harris
-Tracy Chevalier
-Cecelia Ahern (kisebb nagyobb fenntartásokkal)
-Alessandro Baricco
-Daniel Glattauer


Csalódás:

Szerzők közül Paulo Coelho okozott óriási csalódást, akinek Az alkimista című könyve jókor volt jó helyen, ám utána csak csalódást csalódásra halmozott, sőt később arra is rá kellett döbbennem Alessandro D'Avenia: Fehér, mint a tej, piros, mint a vér című könyve kapcsán, hogy Az alkimista sem eredeti történet, hanem az Ezeregy éjszaka meséiből egy... 
Könyvben az év csalódása egyértelműen Dennis Lehane: Hideg nyomon-ja lett! 

Pozitív csalódás:

Az év legnagyobb pozitív csalódása George R. R. Martin: Trónok harca volt, ami a  A Jég és Tűz dala eposz legelső darabja. Igaz, hogy legelőször a sorozatban kellett csalódnom, mert arra számítottam, hogy 10 perc után kikapcsolom, ám odaszögezett a monitor elé engem, aki nem szeretem (akkor még azt hittem...) a fantasy-t, és különben is... Ezek után természetesen a könyv is tetszett, várom a folytatást, ami kicsit várat magára, de el semmiképp nem marad!

Amit a leghamarabb kiolvastam:

Természetesen a rövidebb lélegzetvételűek, mint a Janikovszky könyvek. Normál hosszúságúak közül: Daniel Glattauer: Gyógyír északi szélre és folytatása: A hetedik hullám, 1-1 délelőtt/délután alatt.

Amit a legtovább olvastam:

Wass Albert: A funtineli boszorkányt 21 napon belül olvastam ki, de egyetlen percét sem bánom! :)


Szerzők, akikről azt hittem, hogy nem, aztán kiderült, hogy mégis...:

Két csalafinta (mondanom sem kell: férfi) szerző volt, akikkel első találkozásunk nem volt épp szerelem első látásra, na de a második........ ♥ :)))
Először Alessandro Baricco akarta Selymét rám tukmálni, méghozzá Csányi Sándor hangján (akiért amúgy sem rajongok), hát nem ütöttük nyélbe az üzletet... Aztán, megtudtam, hogy ugyanez az ember vetette papírra az Óceánjáró zongorista legendája című film alapjául szolgáló kisregényt: a Novecentot, így adnom kellett neki még egy esélyt, amivel felülírt minden addigit. Nem sokkal utána hasonlóan óriási élményt nyújtott Tengeróceán című, közel sem szokványos műve is!

A másik delikvens pedig a Jóbarátok Rossára olyan intenzíven emlékeztető (legalábbis engem...), rejtélyesen sármos Neil Gaiman. A Farkasok a falban voltak, majd kijöttek, majd lekváros pirítóst majszoltak és zoknit húztak a farkukra, majd mondtam, hogy HEEEE???? és néztem bután O_o Majd elefántok lettek a falban, és legeslegvégül jómagam is a falra másztam. Máig az a véleményem, hogy kissé illuminált állapotban hozhatta össze a sztorit, és mivel már van neve, ezért akár az összelekvározott szalvétáját is kiadnák és az emberek vennék, mint a... nos lekvározott szalvétát. :)
Majd a Csillagporral és Coraline-nal mindent felül- és jóváírt! Lelkesen várom a folytatást! :)

Műfajok, amikről azt hittem, hogy nem, aztán kiderült, hogy mégis...:

Három nyertes műfajt avathatok idén ebbe a kategóriában: a fantasy-t, bár tudom, hogy ezt nem is olyan könnyű körülhatárolni, és azt is tudom, hogy van az a fantasy, amire nemet mondanék, de mégis, akkoris, sose hittem volna, hogy én majd Trónok harcát vagy éppen Csillagport fogok olvasni, és ez még csak az utam eleje, de a többi legyen az újév meglepetése! ;)
Tracy Chevalier
A másik pedig a történelmi regény, bár ha most ideírom Tracy Chevalier nevét, sokan felszisszennek, de nekem, aki hadilábon állok a történelem szeretetével, az ő könyvei igenis történelmiek és igenis sikerélményként könyvelem el, hogy szeretem őket! Magyarok közül is akadt egy hölgyemény, akinek sikerült kicsit közelebb hoznia a történelemórák riasztó, puskapor szárazságú miliőjét. Nem más ő, mint Fábián Janka, akivel még élőben is sikerült találkoznom! :)


A kategória mindent elsöprő, legnagyobb győztese pedig nem is lehet, más, mint a NOVELLA, amibe teljesen, végérvényesen szerelmes lettem és örök hűséget fogadtunk egymásnak! Olyannyira, hogy nem csak ő ad nekem, de én is neki, hiszen ez év májusa óta permanensen alkotok én magam is! Néhány szárnypróbálgatás megtekinthető itt! :)
Akiknek köszönettel tartozom, hogy ezt a irodalmi gyöngyszem kategóriát első körben megszerettették velem: Tóth Krisztina, Schäffer Erzsébet, Janikovszky Éva, Fekete István, Anna Gavalda... Egyelőre, de koránt sem utolsó sorban! Sőt, ezen felbuzdulva molyos kihívást is létrehoztam belőle, ahol is kiderült, hogy sokan rajongunk még ezért a műfajért, csaknem FÉLEZREN gyűltünk már össze! :)

Lehetne még tovább bővíteni a kategóriák sorát, de itt most visszafogom a lovakat, és hagyok jövőre is új szempontokat. :)

Éljen az új év! Éljen az olvasás! Olvassatok bárhol, bármikor, bármennyit, bárhogy, bárkivel...
Mert olvasni jó, hollári-hollári-hollári-hó!





(képek forrása: google.com és weheartit.com)



1 megjegyzés:

  1. Hmm... Nem vagyok egy nagy számmisztikus, de párom felhívta a figyelmemet a rengeteg 1-esre... Hát ez érdekes, nekem eddig fel sem tűnt... :)

    VálaszTörlés